Крос-культура: Як козаки на весіллі гуляли. Геловінський спешл

0

Автор рубрики CROSS CULT підготувала для вас геловінський спешл — огляд епізоду «Як козаки на весіллі гуляли» 1984 року анімаційного серіалу «Все про козаків» від студії «Київнаукфільм».

Це дуже деталізована містична історія, ймовірно частково заснована на творах письменника Миколи Гоголя. Вона розповідає про одруження козака Тура. Під час пошуків черевичків для своєї коханої герой потрапляє до нечистої сили. Тоді його вірні друзі Грай і Око рятують козака.

Серія візуально акцентована на класичній американській анімації 1930-х років. Може здатися нібито деякі герої схожі на персонажів з фільмів Гаяо Міядзакі, але не слід забувати, що класичне аніме виникло тільки після того, як японці побачили анімаційні картини Волта Діснея та інших мультиплікаторів і вирішили зробити щось схоже, але в своєму стилі.

Подивіться уважно мультфільм Swing you sinners Макса Флейшера, там ви знайдете безліч схожих чудовиськ.

Принц, його вірний кінь і прекрасна незнайомка. Зустріч козака з дівчиною біля колодязя — це типовий казковий мотив, зображений також у найвідомішому мультфільмі студії Disney «Білосніжка і семеро гномів» за мотивами німецької казки записаної братами Грімм.

Чарівні черевики, які гуляють без господаря, можна побачити в американському мультфільмі Magic boots 1922 року.

Опудало зустрічається в анімаціі від Бетті Буп Макса Флейшера 1933 року (наприклад серія Halloween) до «Мандрівного замку» Гаяо Міядзакі 2004 року. Турнепсоголове або ріпоголове опудело стрибаюче на палиці відсилає нас до історії свята Геловін, де за легендою хитрий грішник на ім’я Джек, який двічі надурив Диявола, був позбавлений і раю і пекла. Тому Джек лишився на землі неприкаяний з пекельним вогнем, а щоб той не згас, він помістив його в ріпу, яку пізніше замінили на гарбуз. Завдяки цьому згодом зʼявилося опудало Гарбузоголовий Джек в казці «Дивовижний чарівник країни Оз» Лімана-Френка Баума. Найбільш відомий образ Джека був розроблений Тімом Бертоном для «Жаху перед Різдвом», відтоді він прикрашає безліч футболок, аксесуарів та всі Діснейленди.

У японській історичній хроніці «Кодзікі» 712 року, що вважається найдавнішою книгою Японії, описується опудало Куєбіко як божество, що не може ходити, але знає все про світ.

Три Відьми, сакральне число. Трьох відьом ми бачимо в «Макбеті» Вільяма Шекспіра, які занадто нагадують Мойр з давньогрецької міфології. Таку ж комбінацію ми бачимо в діснеївському «Геркулесі» 1997 року, фільмі «Фокус Покус» 1993 року та мультфільмі «Чорний казан» 1985 року, де видна найбільша схожість. Нагадую, що майже всі приведені приклади були зняті значно пізніше ніж серія про козаків, яка вийшла в 1984 році.

Моторшний ліс, який нібито оживає — це відсилання до мультиплікаційної «Білосніжки», до казкових традицій, до природи страху, Фобосу.

Далі ми зустрічаємо хатинку на курячій лапці, де розташована корчма «Млин», там намагаються вкрасти в козака душу. У слов’янському фольклорі в такій хатинці проживає Баба-Яга, костяна нога. Вважається, що хатка є місцем переходу із світу земного в світ потойбічний. «Курячі» ніжки походять не від курки, а від окурених димом стовпів, на яких слов’яни ставили поховальні хатини. До речі, в українській народній казці частіше згадується саме одна куряча лапка.

В 1856 році Пантелеймон Куліш цитує українську казку: «Баба-яга, костяна нога, що на мідному току молотить, москалів робить». Робити у сенсі проклинати. Робити, поробити — чаклуванням наслати хворобу, нещастя.

Енеїда

Іван Котляревський

1842

«На ніжці курячій стояла

То хатка дуже обветшала,

І вся вертілася кругом;

Він, до тії прийшовши хати,

Хазяїна став викликати,

Прищурившися під вікном.

Еней стояв і дожидався,

Щоб вийшов з хати хто-небудь,

У двері стукав, добувався,

Хотів був хатку з ніжки спхнуть.

Як вийшла бабище старая,

Крива, горбатая, сухая,

Запліснявіла, вся в шрамах;

Сіда, ряба, беззуба, коса,

Розхристана, простоволоса,

І, як в намисті, вся в жовнах.

… Як ось до його підступила

Яга ся і заговорила…».

Однак в корчмі Баби-яги немає, а замість неї чортинята, крокодили та відьми. Чорти грають в кості, а обслуговує їх звичайнісінький бармен, пригощає отрутою і негативом. Один з клієнтів схожий з відьмою з мультфільма «Віднесені привидами» (2001) Міядзакі, що знов-таки переносить нас в 1930-ті роки до Флейшера, з яким конкурував Дісней.

Не забуваємо, що коріння анімації повзає крізь часи, тому ми бачимо зв’язок між відьмами в «Білосніжці», «За садовим парканом», «Часі пригод» і «Віднесених привидами», монстрами з «Віднесених привидами» і «Гравіті Фолз». Зв’язок всюди.

Два чорти, один как крук інший як свиня, схожі на чортів з діснеївського «Геркулеса», чи на гоблінів зі «Сплячої красуні» 1959 року.

Персонажі в мультфільмах Disney часто повертаються. Балу в «Мауглі» і Літл Джон в «Робін Гуді», чи Зевс в «Фантазії» і «Геркулесі».

Далі фігурує суто український монстр, жест та символ — дуля, без маку до речі.

Окрім того, що дуля показує відсутність чогось, вона ще символізує геніталії, а також виступає універсальним оберігом з магічними властивостями, наприклад дуля в кишені здатна відлякувати відьом, а також дуля може виліковувати хвороби очей.

За сюжетом, нечиста сила хоче отримати душу Козака, але його друзі скумекали і перевдягнулися на Гарбузоголову смерть. Здавна смерть зображують з головою-черепом, але іноді череп замінюють на геловінський гарбуз. Це можна побачити на вінтажних листівках 1930-х років.

ГЕПІ ЕНД

Больше новостей на нашем телеграм-канале: https://t.me/volnorezodessa