Крос-культура: Чорний котел

0

Чорний котел
The Black Cauldron
1985

«Чорний котел» — пригодницьке темне фентезі від кіностудії Walt Disney Pictures, засноване на пенталогії Ллойда Александера «Хроніки Придейна», які базуються на стародавній валлійській міфології. Сюжет охоплює дві перші книги серії, а концепція цієї історії — вище фентезі з магією, драконами, відьмами, гоблінами і нежиттю. Повнометражний анімаційний фільм знятий в доволі морочній манері, чим порушує загальну атмосферу діснеївських мультфільмів. Автор оригіналу зазначив, що екранізація не має глибини, присутньої в книгах, але він зізнався, що подивився фільм з великим задоволенням.

Дія розгортається у вигаданій країні Придейн. Головний герой — свинопас Таран, який мріє стати великим воїном і захисником рідного краю. Його суперник — злий та могутній ліч Рогатий Король, чия мета заволодіти містичною реліквією, відомою як Чорний котел, і з допомогою укладеної у ній магічної сили воскресити армію нежиті, а згодом завоювати весь світ. Однак знайти казан — непросте завдання. Його розташування може вказати свинка Хен Вен, що живе у старого чарівника Даллбена і має здібності оракула. Дізнавшись про наміри Рогатого Короля, Даллбен доручає Тарану відвести свинку в надійне місце. Однак її викрадають віверноподібні істоти Гвітейнти, тоді і починаються справжні пригоди Тарана.

Хлопець потрапляє в замок Рогатого Короля і знаходить свинку. Там він знайомиться з принцесою Ейлонві, озброюється чарівним мечем і вибирається з замку. Також Таран зустрічається з Гургі (алюзія на Голема з вусами Джеппето) і менестрелем Ффлюддуром Ффламом. Вони знаходять Чорний котел, який незабаром захоплює Рогатий Король. Останній воскрешає армії нежиті, але Гургі позбавляє котел злої сили, жертвуючи своїм життям. В результаті Рогатий Король гине. Таран пропонує відьмам, у яких вони обміняли чарівний меч на казан, угоду: казан взамін на Гургі. Відьми погоджуються і оживляють друга героя.

Популярність і фінансовий успіх студії Walt Disney Pictures почали слабшати в 70-х роках, а в середині 80-х вони досягли справжнього дна — «Чорний котел» став катастрофою для Disney і поставив під загрозу майбутнє відділу анімації. Критична невдача «Чорного котла» в прокаті ймовірно пов’язана з тим, що вперше мультфільм Disney нагородили рейтингом PG (дітям рекомендується дивитися фільм з батьками). Фільм зазнав серйозного редагування, особливо кульмінаційної сцени, яка виявилася занадто тривожною для дітей під час тестового перегляду. Новий напрямок студії не вразив глядачів і більшість критиків, а присутність залишившогося насилля не змогла зробити мультфільм серйознішим через лайтовий дитячий сюжет. Будучи найдорожчим анімаційним фільмом, коли-небудь створеним на той час, «Чорний котел» мав стати касовою бомбою, але він зібрав лише половину з витрачених 44 мільйонів доларів бюджету. Через комерційну невдачу Disney не випускав фільм на домашніх носіях до 1998 року. Після чого «Чорний котел» раптово став культовим.

Компанія Disney отримала права на екранізацію фантастичної серії книг Ллойда Александера «Хроніки Придейна» ще в 1973 році , але через нездатність анімувати реалістичних людських персонажів створення фільму перенесли на 1984 рік. «Чорний котел» став першим анімаційним фільмом Disney, який містить комп’ютерну графіку Dolby Stereo.

Початкову ідею для сюжету запропонували Джон Маскер і Рон Клементс, першого навіть призначили режисером, але згодом відсторонили обох. Пізніше Маскер сказав, що «людям похилого віку, з якими він працював, не подобалася жодна з його ідей». Через деякий час Маскер і Клементс створили шедевральні анімаційні фільми, такі як «Русалонька», «Аладдін», «Геркулес», «Принцеса і Жаба» та «Моана». Повноправним режисерським дуетом в результаті стали Річард Річ і Тед Берман, які раніше співпрацювали над фільмом «Лис і пес». Після грандіозного провалу «Котла» Річарда Річа звільнили назавжди.

Замальовками «Чорного котла» займалися впродовж десяти років багато талановитих художників, кожен з яких зробив свій вклад в стрічку. По закінченні роботи над мультфільмом «Рятівники» художник-ветеран Мел Шоу («Фантазія», «Дамбо», «Бембі») створив надихаючі пастельні ескізи, які визнали надто складними для анімації нової хвилі. Для створення розкадровок найняли Венса Джеррі («101 далматинець», «Меч у камені», «Книга джунглів», «Коти-аристократи», «Король лев»), який уявляв Рогатого короля пузатим вікінгом з рудою бородою і запальним характером, що не зовсім співпадало з баченням темного фентезі. Одним з аніматорів був молодий Тім Бертон («Вінсент», «Жах перед Різдвом», «Франкенвіні»), але його малюнки не пройшли внутрішню цензуру і не були використані. Пілотні концепт-арти оновленого Рогатого Короля розробив геніальний аніматор Андреас Дежа («Хто підставив кролика Роджера?», «Русалонька», «Красуня і Чудовисько», «Аладдін», «Король лев», «Геркулес»), який спеціалізувався на діснеївських злодіях, його ліч помітно вплинув на сучасних аніматорів («Час пригод») . Режисери і продюсер Джо Хейл прагнули наблизитись до стилю «Сплячої красуні», тому в «Чорному котлі» вони використали 70-мм кіноплівку (система Technirama), яку взагалі не застосовували з 1959 року, також вони повернули з пенсії видатного аніматора Мілта Каля, одного з представників Дев’ятки діснеївських старих, щоб він створив класичний дизайн для протагоністів.

В анімаційному плані помітний вплив загальної атмосфери «Володаря перснів» Ральфа Бакши і сцени з зомбі-льотчиками з «Тяжкого металу», а також старих діснеївських фентезі — середньовічних шервудських розбійників з «Робіна Гуда», чарівника і хлопця з «Меча у камені», гоблінів і драконів зі «Сплячої красуні» (і звісно сцени з п’яним бардом). «Чорний котел» можна сміливо назвати фільмом жахів, у чому і полягає причина його провалу. Це темні часи студії Disney, спроба на останньому подиху залучити зрілу аудиторію, втиснувши багатотомну сагу у 80-хвилинний фільм. Мультфільм міг стати бумом ще в 80-х, якщо б потрапив на прилавки магазинів прокату кассет. Увагу дорослої аудиторії однозначно приваблює постер, намальований Полом Вензелем, який після афіші «Вбивці Дракона» точно знав, чого бажає фентезі-ком’юніті.

На відміну від більшості інших мультфільмів Disney, «Чорний котел» не містив жодної пісні. Музичний ряд склав і диригував Елмер Бернштейн («Убити пересмішника», «Брати Блюз», «Американський перевертень у Лондоні», «Трилер»), він використав електромузичний інструмент хвилі Мартено, щоб створити химерний настрій темного фентезі, інструмент, який він застосував під час запису саундтреку до «Мисливців на привидів». Першим анімаційним фільмом, до якого Бернштейн написав музику був «Тяжкий метал».

За мотивами картини у 1986 році вийшла відеогра «Чорний котел» від Sierra On-Line. Разом з «Темним кристалом» вона залишається однією з небагатьох пригодницьких ігор Sierra, заснованих на фільмах. Щоб зробити гру доступнішою для дітей, Sierra запровадила інноваційну ідею — функціональні клавіші. Вони виконували різні дії: F3 — «інвентар», F6 — «використати», F8 — «подивитися», які так знайомі сучасним геймерам.

«Чорний котел» — це інтригуючий квест, захоплююча історія з надзвичайними візуальними ефектами: любі серцю діснеївські дизайни персонажів, чарівні ліси у стилі «Хоббіта», моторошний замок як у Малефісенти, усіяний підземеллями, скелетами і павутинням. Тішать око розкішні кольори, чудові краєвиди, висока деталізація, гладенька анімація, сяючі магічні прийоми і неймовірні приручені дракони. Кожен кадр фільму виглядає дивовижно. Чого тільки вартий Рогатий король — канонічний і найамбітніший з діснеївських лиходіїв, його озучив великий Джон Герт, який на той час вже був голосом Арагорна в «Володарі перснів» і виконав роль Джона Мерріка в «Людині-слоні». Класичний мономіф завершується перемогою добра, а мерзенні плани Рогатого короля скасовуються. «Чорний котел» звільнився від накипілого зла завдяки світлій дружбі і чистосердечній любові. Тепер в нього є шанс полюбитися і вам. Приємного перегляду!💚

Больше новостей на нашем телеграм-канале: https://t.me/volnorezodessa