Крос-культура: Молодий Франкенштайн

0

Молодий Франкенштайн

Young Frankenstein

1974

Після приголомшливого успіху комедії «Блискучі сідла» Мел Брукс знов зайняв режисерське крісло, щоб створити черговий пародійний фарс — «Молодий Франкенштайн». Фільм обігрує стандартні сюжетні повороти класичних чорно-білих фільмів жахів в гумористичному ключі. У подальшому режисер продовжить знімати комедійні пародії, такі як «Космічні яйця», «Робін Гуд: Чоловіки у тріко» та «Дракула: Мертвий і задоволений».

Картина знята за мотивами роману Мері Шеллі «Франкенштайн, або Сучасний Прометей». Головного героя зіграв старий друг та творчий партнер режисера Мела Брукса – Джин Вайлдер; сценарій вони написали разом. Також у фільмі з’являються Марті Фельдман у ролі помічника доктора Франкенстіна з незабутнім гіпнотичним поглядом, Пітер Бойл — воскреслий монстр, Джин Гекмен — сліпий самітник та приваблива Тері Гарр, яка незабаром виконає роль в знаменитому фільмі Стівена Спілберга «Близькі контакти третього ступеня».

Під час зйомок Мел Брукс приділяв велику увагу ретельній стилізації «картинки» і титрів під фільми тридцятих років. Стрічка знімалася у тих самих декораціях, що й легендарний «Франкенштайн» 1931 року. У дусі того ж періоду витримано операторські трюки та переходи між сценами. Незважаючи на опір студії, стрічку було зроблено чорно-білою.

За сюжетом молодий хірург Фредерік Франкенштайн, онук легендарного доктора Франкенштайна, викладає медицину в одному з американських університетів і дуже соромиться репутації свого діда, тому вимовляє своє прізвище «Франкенстін». Одного разу він дізнається, що успадкував родинний замок в Трансильванії. Опинившись на місці, Фредерік знайомиться з дивакуватими мешканцями замку, а також виявляє там таємну лабораторію доктора Франкенштайна. Фредерік, який раніше вважав роботи свого діда цілковитими антинауковими дурницями, під впливом від знайдених фактів спішно змінює свою думку і вирішує сам провести експеримент, щоб повернути до життя тіло померлого чоловіка.

Ні «Франкенштайн», ні «Наречена Франкенштайна», ні «Син Франкенштайна», а «Молодий Франкенштайн». Він викликає ностальгію по старим горорам від студії Universal, саме цей фільм хочеться подивитися по закінченні кіномарафону про монстра Франкенштайна. На мою думку, стати на одну полицю з «Молодим Франкенштайном» за рівнем гумору може тільки крихітний епізод з Чудовиськом озера Лох-Несс в амплуа Джека-Різника у фільмі «Амазонки на Місяці».

Є причина, чому «Франкенштайн» Мері Шеллі такий відомий. Не дивлячись на той факт, що роман і фільм 1931 року дуже вплинули на жанри наукової фантастики і жахів, як у літературі, так і в кінематографі, історія Віктора Франкенштайна і його чудовиська справді глибока та зворушлива. Певний кут історії стосується панування дарвінізму, з іншого боку – проблема творця і творіння, там міститься багато релігійної символіки, особливо коли мова йде про точку зору безіменного монстра та його кризу ідентичності. Він збентежений і скривджений, він шукає свою роль у світі, але зустрічає лише жорстку дискримінацію.

«Бог, у своєму милосерді, створив людину прекрасною за своїм образом і подобою; я ж є понівеченою подобою тебе самого, ще більш огидною через цю подібність. У Сатани були побратими-демони; у їхніх очах він був прекрасним. А я самотній і всім ненависний».

Больше новостей на нашем телеграм-канале: https://t.me/volnorezodessa