Крос-культура: Чарівники

0

Чарівники

Wizards

1977

Перший анімаційний фільм 20th Century Fox – це продукт не абикого, а Ральфа Бакши. Раніше режисер спрямовував свою творчу енергію до створення брудних і правдомовних кінокартин для дорослих, з сюжетами, які він бачив своїми очима, з атмосферою, яку відчував у повітрі. Але цього разу Ральф Бакши вирішив стати одним із першовідкривачів майже незвіданої зони – фентезі, саме тому йому довелося боротися з молодим режисером Джорджом Лукасом за бюджет студії Fox. Бакши навіть змінив назву свого проєкту з «Війни Чарівників» на «Чарівників», щоб його працю не плутали з «Зоряними війнами» Лукаса.

Ральф Бакши все життя цікавився фентезі, він малював тематичні скетчі ще в 1955 році, коли навчався в школі. «Чарівники» виникли наприкінці 60-х при розробці концептуального арту для телевізійного серіалу, який так і не вийшов на екрани. Через 10 років Бакши представив оновлений сценарій «Чарівників», написаний всього за два тижні, студії 20th Century Fox. Режисер мав намір довести, що він здатен створити «сімейну картину» і справити таке ж потужне враження, як із попередніми відвертими фільмами. Бакши самотужки написав сценарій, створив образи героїв, поставив та спродюсував «Чарівників».

Дія розгортається в постапокаліптичному світі, через 2 мільйони років після ядерної війни. По землі блукають мутанти, люди ж, забувши колишні технології, набули магічних здібностей і стали гномами, ельфами та феями. Королева фей Делія народжує двох близнюків: один із них несе в собі добро, а інший — зло. Після смерті Делії один з синів хоче захопити владу над країною фей.

«Чарівники» — це алегоричний коментар щодо моральної неоднозначності технологій і потенційно руйнівну силу пропаганди. Секретною зброєю антагоніста Чорного Вовка є пропаганда, яка використовується для підбурювання його легіонів і тероризування мирного казкового народу; але готовність героя Аватара використати замість магії технологічний інструмент знищує його злого близнюка. За словами Ральфа Бакши, картина «про те, що фашизм знову набирає обертів». Здається, справді в кожній казці є частка істини.

До команди долучились ілюстратор Ян Міллер і художник коміксів Майк Плуг, щоб додати обмеженій розкадровці Бакши деталей і аркадного фона, та все це задовго до «Замка Каліостро» Гаяо Міядзакі. Грошей звісно не вистачило, Ральф Бакши просив студію збільшити бюджет, але отримав відмову, до речі як і Джордж Лукас. Бакши закінчив свій фільм, заплативши з власної кишені та для реалізму використавши ротоскопію для незакінчених епізодів. В «Чарівниках» присутній відеоматеріал батальних сцен з фільмів «Зулуси», «Ель Сід», «Битва в Арденнах», «Олександр Невський», а також помітний сильний вплив художника андеграундних коміксів Вона Боде.

«Чарівники» разом із «Зоряними війнами» дуже вплинули на історію всесвітньо відомого фестивалю Comic-Con, адже прихильники фентезі і фантастики моментально зловили хвилю і розробили тематичні костюми до найближчого фан-конвенту. Зіркою San Diego Comic-Con наприкінці 1970-х була Венді Піні, яка зазвичай поставала в образі Рудої Соні. Персонаж української дівчини-козачки з Рогатина Рудої Соні створив Роберт Говард — засновник героїчного фентезі, автор серії новел про пригоди Конана-кіммерійця.

Венді Піні зробила декілька малюнків до «Чарівників», вона була в захваті від анімаційного фільму Ральфа Бакши. Ельфи вразили її розум. Венді дивилася «Чарівників» п’ять разів поспіль, щоб бути ближче до них. Під час праці над виробництвом «Володаря кілець» Ральфа Бакши художниця пішла з проєкту, але саме завдяки цьому вона почала розробляти всесвіт власних коміксів під назвою Elfquest, де її елегантність м’яко контрастує з химерністю Плуга і легковажною енергією Бакши. Ці ельфи звільнені від католицької естетики Толкіна, вони знаходяться у постапокаліптичній епосі романтичного варварства і рудиментарних технологій.

Сучасним розбещеним розумам важко уявити, наскільки небезпечним був косплей в 1970-х роках, особливо такий відвертий. Венді Піні розширила права і можливості жінок у середовищі, де лицемірно сприймали ці ідеали. Венді була цілеспрямованою сильною жінкою, вона передавала потужне феміністичне повідомлення, ігноруючи хейтерів, які вважали, що косплей-моделі – це видовище виключно для чоловіків, втілення їх таємних фантазій. Припуститися думки, що фентезі і косплей настільки може подобатися жінкам, було неможливо. Перевдягання асоціювалося з еротичним мистецтвом тридцятирічної давнини і все ще вважалося непристойною справою, тим паче якщо це робота.

В будь-якому випадку Венді Піні стала успішною художницею і авторкою коміксів, вона здійснила свою мрію. А «Чарівники», в свою чергу, вийшли на великі екрани і отримали гарні відгуки. Фільм виглядає як наркотичний тріп, де глядачів закидають всіма видами мистецтва одразу: ми отримуємо традиційну анімацію, ротоскопію, малюнки, кадри неоднозначних фільмів. Це бунтарський експериментальний безлад старої школи, наділений великим серцем. Якщо ви здатні відчути пульс минулого, то вам неодмінно сподобається.

Больше новостей на нашем телеграм-канале: https://t.me/volnorezodessa