Яка користь для України від «авіаційного безвізу» з ЄС

0

Україна і Євросоюз підписали угоду про Спільний авіаційний простір під час 23-го двостороннього саміту в Києві 12 жовтня. Таким чином реальністю став один з найбільших «довгобудів» у відносинах між Києвом і Брюсселем. Про це інформує Myc.News.

Що таке спільний авіаційний простір між ЄС і Україною?

Угоду про Спільний авіаційний простір часто ще називають «відкритим небом». Правда, це може створювати плутанину з Договором щодо відкритого неба, учасницею якого Україна є давно і який стосується розвідувальних польотів військової авіації.

Угода про Спільний авіаційний простір, яку ще називають «авіаційним безвізом», стосується цивільної авіації і передбачає взаємне відкриття ринків авіаперевезень. Мова йде не тільки про пасажирські, але і вантажні, і поштові перевезення. Учасниками цього простору вже є країни Західних Балкан, Грузія, Молдова, Ізраїль, Йорданія і Марокко. На фінальних стадіях перебувають подібні угоди також і з Вірменією, Катаром і Тунісом.

В Єврокомісії заявляли, що угода усуне наявні обмеження на доступ до ринків між ЄС і Україною. «Це створить більше вибору для подорожей, нові можливості для авіаційної галузі», — додав представник Єврокомісії.

Українська авіація за стандартами ЄС

Подібно угоді про асоціацію, одна з головних ідей «авіаційного безвізу» — це впровадження в Україні норм і стандартів ЄС в авіації. Це стосується в тому числі безпеки польотів, управління повітряного руху, захисту навколишнього середовища.

Правда, для цього Києву потрібно виконати всі свої домашні завдання. Адже в додатку до угоди міститься низка законодавчих актів, які належить впровадити в Україні. Перевіряти успішність імплементації цих норм будуть Єврокомісія і Європейська агенція авіаційної безпеки (EASA). Тільки після цього угода остаточно набуде чинності в повному обсязі.

Практична користь для України від авіаційного безвізу з ЄС

Є й інша причина, чому українці не миттєво відчують ефект від спільного авіаційного простору. Авіаційне сполучення досі не відновилося після удару, який завдала епідемія. Більш того, експерти застерігають, що пасажирські авіаперевезення вийдуть на докризовий рівень лише через кілька років.

Головне питання, яке може виникнути у багатьох мандрівників: як це вплине на ціни на авіаквитки. Прямого впливу на ціни угода не має. Але вона створює умови для конкуренції, а велика конкуренція зазвичай знижує ціну на послуги.

Роман Андарак, перебуваючи на посаді заступника представника України при ЄС, називав головною практичною користю «авіаційного безвізу» розширення можливостей літати в Євросоюз. Він пояснював, що зараз маршрути виділяються, як правило, на основі двосторонніх домовленостей між Україною і кожною державою ЄС.

«Ми сподіваємося, що після підписання угоди ці обмеження для авіакомпаній будуть зняті, запрацює ринок, і в Україну зайдуть дешеві перевізники, а нашим перевізникам буде легше здійснювати свою комерційну діяльність», — зазначив він.

Іншими словами, в рамках Спільного авіаційного простору зменшиться адміністративне навантаження на українські авіакомпанії, а про польоти в ЄС, про маршрути, частоту рейсів і слоти вони домовлятимуться за тією ж процедурою, як це робить будь-який перевізник з Євросоюзу.

Хоча в більшості питань українські і європейські компанії отримають рівні права, в угоді закладена певна асиметрія. Зареєстровані в Україні перевізники зможуть необмежено здійснювати польоти в ЄС тільки якщо початковий або кінцевий пункт перевезення розташований в Україні. Тобто, внутрішні рейси в Євросоюзі для них «закриті». А ось європейським компаніям «авіаційний безвіз» надасть право на внутрішні рейси усередині України.

TATIANA TKACHENKO

Автор